Sprawa wielkości golden circle nabrała rozgłosu po koncercie Guns N’ Roses w Gdańsku, gdzie strefa ta zajmowała większą część płyty stadionu. Ale odnosi się także do planowanych na 2018 rok koncertów Depeche Mode w Polsce.
Kazik i Kwartet ProForma udostępnia nowy teledysk
Zawiadomienie o podejrzeniu stosowania praktyk godzących w interesy konsumentów złożyła do UOKiK posłanka Kukiz’15, Elżbieta Zielińska. Na antenie Radia Gdańsk tak tłumaczyła swoją decyzję:
To zmienianie umów z klientem już po jej zawarciu. To złamanie praw konsumenckich. Trzeba wyjaśnić tę sprawę oraz pomyśleć o zmianie przepisów, żeby nie dochodziło do takich manipulacji.
Jej zdanie podziela także rzecznik gdańskiego Klubu Młodych Kukiz’15, Dawid Burczyk:
Naszym zdaniem to działanie na szkodę konsumenta. Klienci, którzy płacą nawet 200 zł więcej, żeby uzyskać określoną usługę, czyli miejsce blisko sceny, aby lepiej zobaczyć artystę, po ostatecznym rozszerzeniu strefy dostają miejsce w środku płyty. Można to potraktować za utratę usługi, za którą klienci płacą duże pieniądze.
Jak podaje portal Deathmagnetic.pl zawiadomiony został także minister kultury, Piotr Gliński. W liście do niego, skierowanym przez poseł Elżbietę Zielińską, możemy przeczytać:
Powzięłam wiadomość o niepokojącej działalności organizatora sprzedaży biletów na koncerty zespołu muzycznego Depeche Mode w Rzeczypospolitej Polskiej w 2018 roku. Niepokojącym zachowaniem jest fakt, iż Organizator zmienia wielkość stref, co znacząco wpływa na cenę biletów dla konsumentów. Początkowo strefa Golden Circle na planie widowni obejmowała niewielką, ograniczoną liczbę biletów tuż przed sceną, na której ma odbyć się koncert brytyjskiej grupy muzycznej. Organizator, gdy dostrzegł duży popyt w trakcie trwania sprzedaży na limitową liczbę biletów diametralnie zmienił wielkość strefy, zwiększając ją, co wpłynęło na podwyższone ceny biletów oraz mniejszy komfort dla uczestników zbliżającego się koncertu.
W związku z zaistniałymi manipulacjami organizatora sprzedaży biletów i nie powiadamia konsumentów o zmianach w warunkach sprzedaży biletów, zastosowanie ma art. 385(3) Kodeksu cywilnego. Niepokojące jest również naruszenie przez organizatora obowiązku udzielenia konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 2 Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Na stronie internetowej organizatora brakuje ogólnodostępnej informacji na temat możliwości zmiany warunków umowy odnośnie powyższego problemu, co pozwala na stwierdzenie iż przedsiębiorca ten dopuszcza się nieuczciwych praktyk. Art. 4 Ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym w brzmieniu: “Praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów jest nieuczciwa jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu”, potwierdza zauważone nieprawidłowości. (…)
Problem ten dotyczy nie tylko jednego organizowanego koncertu muzycznego w RP, a stało się to nieuczciwą praktyką wśród organizatorów wydarzeń kulturalnych.
Firma Live Nation Polska ustosunkowała się do tego na swoim Facebooku:
Szanowni Państwo,
Każda osoba, która kupiła bilet na koncert i chce dokonać jego wymiany powinna kontaktować się z naszym biurem lub biurem firmy Tickemaster. Prosimy o kontakt w takich sprawach pod adresem info@livenation.pl.
rf