Mijają 42 lata od wydania albumu „Tattoo You” uważanego za ostatni klasyczny album The Rolling Stones. Jego historia jest niezwykła.
Wydany 24 sierpnia 1981 roku album „Tattoo You” The Rolling Stones uznawany jest za ostatni klasyczny album brytyjskiej grupy. Płyta dotarła na szczyt listy przebojów w USA pokrywając się tam poczwórną platyną oraz do 2. miejsca w Wielkiej Brytanii. Przyniosła też ostatni przebój numer 2 w USA (nr 7 w UK) czyli „Start Me Up”, a poza tym wylansowała też „Waiting On A Friend” i kilka innych przebojów. Piosenki, które trafiły na tę płytę nie były jednak zupełnie nowe.
Jesienią 1981 roku The Rolling Stones mieli zaplanowaną trasę koncertową po USA. Ich poprzedni album, „Emotional Rescue”, ukazał się w czerwcu 1980 roku i nie był tak wielkim sukcesem. Zespół chciał więc mieć nowy materiał do promowania. Brakowało jednak czasu.
Keith Richards mówił:
W przypadku „Tattoo You” nie chodziło o to, że przestaliśmy komponować, ale brakowało nam czasu. Zgodziliśmy się zagrać trasę, a chcieliśmy promować płytę. Nie było czasu, żeby zrobić całą płytę przed startem trasy.
Rozwiązanie znaleźli Mick Jagger i producent Chris Kimsey, który mówił:
Jako że nagrałem z nimi parę numerów na „Some Girls” i „Emotional Rescue”, których nie wykorzystali założyłem, że muszą mieć też inne odrzuty. Spędziłem więc parę miesięcy na przesłuchiwaniu taśm i wyławiałem z nich kolejne perły.
W latach 70. The Rolling Stones tworzyli znacznie więcej materiału niż trafiało na płyty i duża część z niego była bardzo dobrej jakości. W niektórych przypadkach wystarczyło go tylko trochę dopracować i dograć partie wokalne, ale podstawowe ścieżki sięgały lat wstecz.
Mick Jagger mówił:
Musiałem napisać teksty i skończyć wokale. Potem musieliśmy dograć nakładki. Wiele numerów nie miało melodii. Musiałem napisać mnóstwo tekstów, ale to były dobre numery.
Oto, z jakich sesji zrodziły się poszczególne utwory na „Tattoo You”.
Start Me Up
Większość została zarejestrowana w 1977 roku podczas prac nad „Some Girls”. Grupa nagrała kilkadziesiąt podejść do tego utworu, większość w rytmie reggae, ale ostatecznie wróciła do jednego z pierwszych.
Hang Fire
Ścieżki podstawowe powstały w 1979 roku podczas prac nad „Emotional Rescue”. Dogrywki są z lata 1981.
Slave
Utwór nagrywany na początku 1975 roku, o czym świadczy obecność Billy’ego Prestona i Olliego Browna, którzy wówczas koncertowali z The Rolling Stones oraz brak obecności drugiego gitarzysty, gdyż Ronnie Wood nie był jeszcze oficjalnym członkiem.
Little T & A
Większość ścieżek pochodzi z lata 1979.
Black Limousine
Kolejny utwór nagrywany we Francji, gdzie w 1977 roku The Rolling Stones pracowali nad „Some Girls”.
Neigbours
Utwór z sesji do „Emotional Rescue”. Podobną melodię wokalu ma pochodzący z tamtej płyty „Send It To Me”.
Worried About You
Kolejna piosenka, której korzenie sięgają początku 1975 roku z Wayne’em Perkinsem na gitarze solowej, który był przesłuchiwany jako potencjalny gitarzysta The Rolling Stones.
Tops
Utwór pochodzący z końca 1972 roku, z sesji do „Goats Head Soup”. Na gitarze solowej słyszymy Micka Taylora.
Heaven
Dość eksperymentalny utwór z 1979 roku. Keith Richards w nim nie zagrał. Wszystkie gitary nagrali Mick Jagger i Bill Wyman.
No Use In Crying
Jeszcze jedna piosenka z sesji do „Emotional Rescue”.
Waiting On A Friend
Drugi najstarszy utwór, z sesji do „Goats Head Soup”, ale tym razem na gitarach tylko Mick Jagger i Keith Richards. Gościnnie na saksofonie zagrał słynny jazzowy muzyk Sonny Rollins, którego zaproponował Charlie Watts.
W 2021 roku ukazała się wersja deluxe „Tattoo You” z dodatkowym dyskiem zawierającym jeszcze więcej odświeżonych nagrań. Znajdziemy tam między innymi „Start Me Up” w wersji reggae oraz jeszcze kilka utworów z lat 1972-1979, w tym „Living In The Heart Of Love”.
25 września 1981 roku wystartowała największa w ówczesnej karierze The Rolling Stones amerykańska trasa koncertowa. Zespół do końca roku zagrał 50 koncertów zarabiając ówczesne 52 miliony dolarów. Rok później trasa została powtórzona w Europie.
Trasa uwieczniona została na kilku wydawnictwach audio i wideo (niektóre wydane dopiero po latach), ale najbardziej ikoniczny pozostaje film „Let’s Spend The Night Together” w reżyserii Hala Ashby’ego, który premierę miał w 1983 roku.