Poznaliśmy dane z polskiego rynku muzycznego za pierwsze półrocze 2023 roku. Króluje streaming.
Związek Producentów Audio-Video opublikował raport za pierwsze sześć miesięcy 2023 roku. W Polsce dominował streaming, a wartość sprzedaży muzyki wyniosła ponad 298 mln zł, co stanowi wzrost o 16,5%.
W podsumowaniu raportu możemy przeczytać:
Głównym generatorem wzrostów w branży muzycznej jest sprzedaż cyfrowa, która stanowi już ponad 80% całego polskiego rynku i ciągle się rozwija. W ciągu pierwszego półrocza tego roku muzyki w formatach cyfrowych kupiliśmy o ponad 21% więcej niż w roku ubiegłym, co przełożyło się na 239 mln zł przychodu. Sprzedaż fizyczna utrzymała wielkość zbliżoną do ubiegłorocznej, tj. przy wzroście o 0,8% przekroczyła 59 mln zł.
Poniżej możecie zobaczyć, jak wyglądała sprzedaż w pierwszej połowie 2023 roku.
Widzimy też, że od kilku lat systematycznie rośnie udział sprzedaży cyfrowej. Jeszcze w pierwszej połowie 2019 roku stanowiła ona 41%, a teraz wynosi aż 80%.
Najpopularniejszą formą sprzedaży muzyki pozostaje streaming, który po raz kolejny umocnił swoją pozycję na rynku. Od stycznia do czerwca tego roku wygenerował ponad 237 mln zł przychodu, odpowiadając już za 99,3% sprzedaży cyfrowej oraz 79,6% sprzedaży całkowitej.
Płyty CD w pierwszym półroczu tego roku odpowiadały za 11,7% całości sprzedaży. Wypracowały go, generując przychód na poziomie 34,8 mln zł, co stanowi spadek w stosunku do roku ubiegłego o 7,5%.
Płyty winylowe stanowią 8% rynku sprzedaży muzyki. W ciągu pierwszych 6 miesięcy tego roku osiągnęły sprzedaż na poziomie 23,9 mln zł, co stanowi wzrost o 16,9%.
Czego najchętniej słuchali Polacy w pierwszej połowie 2023 roku? Oto zestawienie OLiS – albumy.
Tak natomiast wygląda zestawienie OLiS – albumy fizyczne.
Pełną treść raportu oraz jeszcze inne zestawienia z pierwszego półrocza 2023 roku znajdziecie na stronie ZPAV.