Platforma YouTube zamierza wejść na rynek wciąż zyskującego popularność streamingu. 22 maja 2018 roku uruchomiona zostanie nowa wersja YouTube Music, która ma konkurować z takimi platformami, jak Spotify, Tidal i Apple Music. Użytkownicy będą mogli wybrać pomiędzy wersją darmową, w której będą reklamy, oraz płatną wersją YouTube Music Premium, w której subskrypcja kosztować będzie 9,99 dolara miesięcznie.
FOX wskrzesi jeden z najsłynniejszych seriali
Początkowo YouTube Music dostępny będzie tylko dla osób mieszkających w USA, Australii, Nowej Zelandii, Meksyku i Korei Południowej, jednak wkrótce planowane jest rozszerzenie usługi o kolejne kraje. Do nowej usługi dostęp będą mieli także użytkownicy Google Play Music, która ma zostać w niedalekiej przyszłości zawieszona.
Sprzedaż cyfrowa już kolejny rok z rzędu okazuje się motorem napędowym muzycznego rynku. Według opublikowanego niedawno raportu ZPAV/IFPI w Polsce przychody z tego tytułu wzrosły w porównaniu z rokiem 2016 o 33,5%, osiągając poziom ponad 93 mln 209 tys. PLN i stanowią już 32,3% ogólnej sprzedaży. Na świecie udział sprzedaży cyfrowej w łącznych przychodach wyniósł 54%, przy wzroście 19,1%.
Niestety znacznie gorzej ma się sprzedaż fizyczna. W kraju przychody z tego tytułu spadły w roku ubiegłym o 3,5%, zaś na świecie odnotowano spadek o 5,4%. Największy udział nośniki fizyczne mają w Japonii (72%) i Niemczech (43%).
Jednak i tutaj jest dobra wiadomość. Znacznie wzrosła sprzedaż płyt winylowych: w Polsce ich sprzedaż wzrosła o prawie 63%, przynosząc zysk ponad 27 mln PLN, na świecie – o 22,3%, stanowiąc 3,7% światowego rynku.
Jeśli chodzi o sprzedaż cyfrową, bez wątpienia króluje streaming. W Polsce stanowi on 85% całej sprzedaży cyfrowej. Pobrania online stanowią 10%, a pobrania na telefony komórkowe tylko 5%.
Zarówno w Polsce jak i na świecie najchętniej słuchanym utworem w wersji cyfrowej był „Shape Of You” Eda Sheerana, a na drugim miejscu znalazł się „Despacito” Luisa Fonsi.
rf