Duże wytwórnie tracą udział w rynku Spotify w porównaniu z wydawcami niezależnymi, którzy publikują coraz więcej utworów.
Według analizy opublikowanej przez „Music Business Worldwide” w roku 2022 dziennie trafiało na Spotify średnio 100 tysięcy nowych utworów. Trend ten rośnie w zatrważającym tempie – w 2018 roku było to „zaledwie” 20 tysięcy nowych utworów.
Coraz więcej jest to utworów publikowanych albo przez niezależne wytwórnie, albo przez artystów samodzielnie za pośrednictwem systemów, które umożliwiają umieszczenie swojej muzyki w streamingu z pominięciem pośredników. Proces ten został znacznie ułatwiony w ostatnich latach, dając jednocześnie lepsze warunki finansowe niż te proponowane przez większość wytwórni.
Trend taki sprawił, że duże wytwórnie tracą udział w rynku. Jest on wprawdzie nadal bardzo duży – w 2022 roku 75% utworów na Spotify pochodziło od Universal Music, Sony Music, Warner Music i Merlin – ale udział ten spada rok do roku. W 2017 roku było to aż 87%.
Spotify jest najpopularniejszą platformą streamingową, zrzeszającą 489 milionów słuchaczy na całym świecie (dane na grudzień 2022).
fot. Antoni Shkraba