Rynek koncertowy w 2022 roku wrócił do formy, ale wciąż stoją przed nim wyzwania.
Lata 2020-2021, na które przypadł szczytowy okres pandemii COVID-19 mocno nadwerężyły działalność klubów. Według raportu opublikowanego przez platformę Liveurope, zrzeszającą 22 wiodące europejskie kluby muzyczne, w tym warszawski Klub Stodoła, kluby należące do tej platformy w latach 2020-2021 bukowały średnio 9,7 obiecujących artystów z Europy, co oznaczało spadek 67 procent koncertujących artystów. W 2022 roku liczba ta wyniosła już 31 artystów, ale to i tak mniej niż przed pandemią.
W 2022 roku platforma Liveurope wsparła 600 koncertów wschodzących europejskich artystów, co daje średnio 31 koncertów zorganizowanych przez każdy klub członkowski. Stanowi to trzykrotny wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem, ale nadal statystyki są o 13 procent niższe, niż poziom sprzed COVID-19.
Zagadnienie to pokazuje poniższa infografika.
Wśród czynników utrudniających koncertowanie wskazuje się obecny kryzys inflacyjny w Europie wywierający dodatkową presję na finanse miejsc koncertowych, zmniejszając im pole do inwestowania w dobrze zapowiadających się artystów.
Elise Phamgia, koordynator Liveurope, mówi:
Od blisko 10 lat obserwujemy ogromny wpływ funduszy unijnych na rozwój nowych artystów i obieg europejskiego repertuaru. Po dodaniu 5 nowych miejsc koncertowych do naszej platformy w 2022 roku, mamy nadzieję na kontynuację tej dynamiki wzrostu, tak aby większa liczba klubów muzycznych mogła skorzystać z naszego motywacyjnego wsparcia, opartego na benefitach.
Szczegóły raportu Liveurope możecie znaleźć tutaj.
fot. Robert Filipowski