Bilety na koncerty są zbyt tanie? Będą jeszcze droższe

/ 2 stycznia, 2020

Jak podaje portal „Marketwatch” dyrektor generalny Live Nation Entertainment Inc., Michael Rapino, twierdzi, że bilety na koncerty są „niewiarygodnie tanie” w porównaniu z innymi gałęziami rozrywki. Jego słowa potwierdza przewodniczący Ticketmaster, Joe Berchtold.

Według „Pollstar” średnia cena biletu na 100 największych tras wynosiła w USA w 2019 roku 96,17 dolarów. Oznacza to, że w ciągu pięciu lat wzrosła o 23% a od 1996 roku aż o 250%.

Oto średnie ceny biletów na największe koncerty w USA w ciągu ostatnich pięciu lat:

  • 2015: 78,30$
  • 2016: 81,21$
  • 2017: 85,67$
  • 2018: 94,78$
  • 2019: 96,17$

Live Nation twierdzi jednak, że średnia cena biletu na koncert plenerowy wynosi 48 dolarów i jest ona zdecydowanie za niska. Jak twierdzi profesor Jim Angel z Georgetown University, ceny biletów są niższe niż być powinny z powodu artystów, którzy nie chcą wyjść na chciwych:

W podobny sposób bankierzy obniżają początkową wartość swoich produktów, żeby zachęcić inwestorów i nie chcą, żeby zostały jakieś niesprzedane produkty.

Berchtold twierdzi jednak, że na niskich cenach tracą najwięcej artyści, którzy nie zdają sobie sprawy, ile na tym interesie zarabiają pośrednicy:

Teraz zaczyna do nich docierać, że to nie fani najczęściej korzystają z niskich cen. Uważamy, że artyści mają prawo czerpać pełne zyski z tego, co robią lub też domagać się technologii, która spróbuje ograniczyć sprzedaż biletów do fanów (a nie do automatycznych botów) i ograniczy możliwość odsprzedawania biletu.

%%REKLAMA%%

Jednym z rozwiązań mogłyby być aukcje, które lepiej odzwierciedlałyby rynkowe zapotrzebowanie na bilety. Inne rozwiązanie mogłoby zostać zaczerpnięte z przemysłu lotniczego, gdzie linie lotnicze ustalają ceny biletów dynamicznie biorąc pod uwagę aktualne zapotrzebowanie na poszczególne miejsca. Jeszcze inne ograniczałoby możliwość odsprzedania biletu.

W 2019 roku obroty Live Nation Entertainment wzrosły o 43%.


REKLAMA

Polecamy Wydanie Specjalne poświęcone Led Zeppelin, które jest aktualnie w sprzedaży – zarówno w kioskach w całej Polsce, jak i w naszym sklepie internetowym.

Na 144 stronach pisma w ekskluzywnym wydaniu znajdziesz między innymi:

  • Historie wszystkich albumów zespołu
  • Oko w oko z muzykami, czyli pięć szczerych wywiadów
  • Powroty po latach: Filadelfia, Londyn i Katowice
  • Solowe kariery Roberta Planta, Jimmy’ego Page’a oraz Johna Paula Jonesa
  • I wiele, wiele więcej!

 

rf

KOMENTARZE

Przeczytaj także