Spotify: jak koncerty wpływają na liczbę odsłuchań

/ 11 września, 2013

Serwis streamingowy Spotify przeanalizował wpływ koncertów i festiwali muzycznych na cyfrową popularność biorących w nich udział artystów i ich utworów. Do badania wybrano trzy zespoły o ugruntowanej, światowej pozycji, które tego lata zawitały do Polski: Depeche Mode, Florence+The Machine oraz System of A Down.

W przypadku każdej z grup pod uwagę wzięto ilość odsłuchań wszystkich piosenek w ciągu dwóch dni przed występem, w dniu występu oraz dzień po nim i porównano go z ilością odsłuchań z poprzedniego tygodnia:

Depeche Mode: 23-26 lipca 2013
Florence + The Machine: 8-11 sierpnia 2013
System Of A Down: 11-14 sierpnia 2013

Aby podkreślić związek między popularnością danej grupy w serwisie Spotify a imprezą, w której grupa brała udział, badanie oparto na danych zebranych z miast, w których wystąpiły wymienione zespoły, a więc w Warszawie, Krakowie i Łodzi.

Legendarny zespół Depeche Mode, na koncie z hitami takimi, jak "Enjoy the Silence" czy "Freelove", 25 lipca zagrał koncert dla ponad pięćdziesięciotysięcznej widowni zgromadzonej na warszawskim Stadionie Narodowym. Już 23 lipca widać wyraźny wzrost iczby odsłuchań utworów Depeche Mode w Spotify, która osiągnęła apogeum dzień po koncercie. Łącznie, w ciągu czterech dni ilość odsłuchanych utworów Depeche Mode wzrosła o 515% w porównaniu do poprzedniego tygodnia.

W badaniu pojawił się także zespół Florence + The Machine, który 10 sierpnia na Coke Live Festival w Krakowie zaprezentował m.in. "Shake It Out czy Dog Days Are Over". Podobnie jak poprzednio, już na dwa dni przed koncertem dało się zauważyć wyraźny wzrost ilość odsłuchań piosenek grupy, która zanotowała najwyższy poziom 11 sierpnia. W ciągu czterech dni łączny wzrost ilości odsłuchań wyniósł 331%.

Ciekawostką jest wynik porównania ilości słuchanych utworów grupy System Of A Down, autorów m.in. "Aerials" czy "Toxicity". Zespół, wraz z wyjątkowym wokalistą Serj Tankianem, 13 sierpnia wystąpił w Łodzi. Największy wzrost liczby słuchany utworów nastąpił w dniu koncertu, a liczba ta spadła nieznacznie dzień później, osiągając łącznie wzrost o wartości 227% w stosunku do poprzedniego tygodnia.

Jak wykazało badanie, występy artystów na żywo oddziaływują na ich fanów, którzy w tym czasie chętniej słuchają swoich idoli w serwisie Spotify. Trend ten utrzymuje się nawet dzień po zakończeniu koncertu, kiedy padają rekordowe liczby odsłuchań (jak w przypadku Depeche Mode i Florence + The Machine).

mg | mat. pr.

KOMENTARZE

Przeczytaj także