Zbiór zawiera niektóre z remixów, jakie ukazały się na ośmioczęściowej serii wydanej przez Bjork w tym roku. Zremasterowany przez nominowaną do nagrody Grammy Mandy Parnell, przynosi kolaborację z takimi artystami czy producentami jak Current Value, Death Grips, Hudson Mohawke, Alva Noto, Matthew Herbert, Omar Souleyman, 16-bit, These New Puritans i The Slips. Czułam, że najistotniejszą rzeczą jest zgromadzenie istoty remiksów – mówi na temat tego projektu Bjork. Więc zebrałam na jednej płycie jedną czwartą część tych remiksów, dla tych wszystkich, którzy nie są zapalonymi ściągaczami, albo nie mają ani czasu, ani energii na branie udziału w internetowym rytuale polowań. Byłam pod wrażeniem, jak istota remixów przeniosła „Biophilię” w zupełnie inne miejsce, ciągle zachowując jej charakter. Remixy dały piosenkom więcej beatów, porywając nogi do tańca! Spędziłam trochę czasu nad łączeniem ich, nie koniecznie wybierając najlepsze, ale te, które sprawią, że całość będzie mocna. Zarówno oryginalny album Biophilia, jak i Bastards, będą dostępne na 12” płytach winylowych, płytach CD, jak i w wersji cyfrowej.
Na potrzeby oryginalnego albumu Biophilia, Bjork współpracowała z twórcami aplikacji, naukowcami, wynalazcami, muzykami i twórcami instrumentów, by stworzyć multimedialną eksplorację wszechświata i jego fizycznej siły, gdzie muzyka, natura i technologia spotykają się razem. Każda z dziesięciu piosenek z Biophilii dostępna jest w postaci aplikacji na iPada, iPhone'a czy iPoda Toucha. Zbiór tych aplikacji został nazwany jednymi z najlepszych aplikacji Apple'a 2011 roku.
Prezentacja sceniczna Biophilii miała miejsce w 2011 roku podczas Manchester International Festival, który to występ „The Wall Street Journal” nazwał „magicznym”. Podczas występu początkowo planowanego jako kameralny, Bjork używała unikalnych instrumentów, wśród których znalazły się sterowane przez MIDI organy piszczałkowe czy muzyczne transformatory Tesli. W występie wziął także udział 24-osobowy islandzki chór żeński, a całość dopełniały wizualizacje z aplikacji Biophilii. Następnie Bjork zabrała swoje przedstawienie w podróż po świcie, rezydując z nim Islandii i Nowym Jorku, a także występując podczas europejskich festiwali. Jak pisał Pitchfork: Aby przenieść różnorodne idee „Biophilii”, aplikacji, albumu, serii edukacyjnej, multimedialnego doświadczenia, wsparła się żeńskim chórem z Islandii, olśniewającym zestawem filmów przyrodniczych i różnymi tworzonymi na zamówienie instrumentami (w tym zwisającej z sufitu cewką Tesli). Mówiąc w skrócie: to było oszałamiające.
Projekt Biophilia obejmował także interaktywny projekt edukacyjny, mający na celu nauczanie studentów na czym polegają relację pomiędzy muzyką, nauką i technologią. Każdy z dziesięciu utworów, dzięki aplikacji, skupia się na nauczaniu innej cechy muzykologii. Będąc w Islandii współpracowała z Uniwersytetem Islandzkim w Rejkiawiku, tworząc interaktywne warsztaty, które skupiały się na tematach i zjawiskach, które zainspirowały Biophilię. Projekt będzie kontynuowany w Rejkiawiku przez kolejne trzy lata, a także otrzymał nagrodę 2012 EUPRIO jako najlepszy naukowy projekt medialny.
Podczas rezydencji w New York Hall Of Science w lutym tego roku, Bjork przedstawiła swój projekt nowojorskim uczniom, a we współpracy z nowojorską biblioteką publiczną oraz dziecięcym muzeum na Manhattanie, przedstawiła serię programów, które odbywają się od lipca do grudnia tego roku. Purpurowe plazmowe błyskawice, zamknięte w wysokiej na osiem stóp cylindrycznej klatce, a efektem są fale dźwiękowe modulowane na wzór organów. Dzieciaki były pod wielkim wrażeniem – odnotował New Yorker. Warsztaty odbędą się również w Manchesterze, Oslo, São Paulo i Buenos Aires. Bjork planuje na przestrzeni kolejnych lat przedstawić je także w innych miejscach na świecie.
mk